عواملی که باعث تخریب سنگ می شوند

1399/12/10

هرچند که سنگ ها ظاهری بسیار سخت و خشن دارند وغیر قابل نفوذ به نظر می رسند اما واقعیت این است که آن ها هم آسیب پذیرند و تخریب آن ها غیر ممکن نیست. سنگ ها بسیار مقاومت اند اما احتمال دارد در اثر عوامل گوناگون محیطی به تدریج  آسیب ببینند. در این مقاله می خواهیم این عوامل محیطی را بررسی کنیم و توضیح دهیم که هر کدام از چه طریقی به سنگ ها آسیب می زنند.

هوازدگی

به فرآیند خرد شدن سنگ ها به تکه های کوچکتر در اثر تماس با هوا، هوازدگی گفته می شود. عواملی مثل شدت دما، تغییرات بیولوژیکی در طبیعت و آب نقش عمده ای در این فرآیند دارند. پدیده هوازدگی به دو شکل فیزیکی و شیمیایی اتفاق می افتد. در هوازدگی شیمیایی، اکسیژن با رطوبت موجود در سنگ‌ واکنش می دهد و باعث تخریب آن می گردد. پس از این واکنش، ذرات فرسایش یافته و جدا شده به وسیله باد جا به جا می شوند و این انتقال نیز بار دیگر باعث فرسایش سنگ‌ها می شود.

.هوازدگی در سنگ

سرما و رطوبت

سرما و رطوبت در ترکیب با یکدیگر می توانند در دراز مدت موجبات نابودی سنگ ها را فراهم کنند. اگر رطوبت هوا در مناطق سرد افزایش یابد، قطره های باران یا شبنم ممکن است پس از نفوذ به بافت داخلی سنگ یخ بزنند. این پدیده پس از چند بار تکرار می تواند در سنگ ترک هایی ایجاد کند و نهایتا آن را از بین ببرد.

سنگ هایی مانند سنگ مرمریت مشکی و سنگ لاشتر به دلیل جذب رطوبت پایین، کمتر در خطر چنین آسیبی هستند. به خاطر همین ویژگی، این دو سنگ از پرکاربردترین متریال ها در سرویس بهداشتی و حمام به شمار می آیند.

باران

یکی از اصلی ترین عوامل در تخریب سنگ‌های ساختمانی، باران است. بارش باران و تماس سنگ‌ها با قطره های آب، می تواند موجب فرسایش( فیزیکی یا شیمیایی) سنگ ها شود و به مرور سطح آن را تخریب کند. همچنین بارش باران‌های اسیدی که معمولا حاوی مواد آلاینده‌هستند، موجب تجزیه و اکسیداسیون بافت سنگ می‌شود. این فرآیند در اثر ترکیب سیلیکات آلومینیوم (به عنوان ی یک ماده قلیایی) با آب باران (به عنوان یک ماده اسیدی) رخ می دهد که واکنش بین این دو ماده به مروز زمان باعث ایجاد نوعی محلول می شود. تماس این محلول با سنگ،  باعث می شود سنگ پوک شود، بافتی نامقاوم پیدا کند و پس از مدتی نابود شود.

تخریب سنگ

تغییر شدید دما

این عامل در مناطقی که اختلاف میان دمای شب و روز زیاد است به شدت تاثیر خود را نشان می دهد و  خسارت های زیادی به جا می گذارد. اگر مواد معدنی موجود در یک سنگ ساختمانی، ضریب انبساط حجمی متفاوتی با هم داشته باشند، این سنگ در اثر سرد و گرم شدن بی وقفه و انبساط و انقباض های پی در پی ترک می خورد و به مروز زمان نابود می شود.

پوسیدگی فلزات

پوسیدگی فلزات یکی از دلایل اصلی تخریب سنگ نمای ساختمان ها هستند. اگر معمار هستید احتمالا می دانید که در قسمت های بالایی نمای ساختمان، نباید از فلزات استفاده کنید و یا اگر ناچار به استفاده از فلزات باشید، احتمالا از نوع ضد زنگ آن ها استفاده می کنید. آب باران اکسیدها و پوسیدگی های فلزات را می شوید و باعث انتقال آن ها به سنگ های پایین تر می شود. این اتفاق به مرور زمان باعث انبساط سنگ و تخریب بافت آن می شود.

وجود کانی‌های ناپایدار

گاهی اوقات لکه‌ ای روی سنگ‌ می افتد و به مرور زمان پخش می‌شود. سنگ‌هایی که این اتفاق برایشان می افتد، دارای کانی‌های ناپایدار مانند سولفورهای آهن هستند و بسیار مستعدند که در اثر مجاورت با آب یا رطوبت، اکسید شوند. این پدیده رنگ سنگ را تخریب کرده و زیبایی ظاهری آن را از بین می برد.

برای مطالعه درباره اسلب بوک مچ می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.